تماس با مرکز بازتوانی گفتار توان گستر

 

تماس با ما

 

گفتاردرمانی یا آسیب‌شناسی گفتار و زبان

گفتار توان گستر

مرکز توانبخشی گفتار توان گستر از سال 1378 کار خود را آغاز کرد و درحال حاضر مشغول به ارائه خدمات توانبخشی تخصصی کودکان و بزرگسالان در زمینه های :
گفتاردرمان – کاردرمانی – نوروفیدبک –  روانشناسی – اختلالات یادگیری -بازی درمانی- موسیقی درمانی می باشد.
اختلالات گفتاری به عنوان یک نشانه هستند که می توانند بیانگر اختلالات مختلفی از جمله، کم توانی ذهنی، نقص در شنوایی، محرومیت های روانی- اجتماعی، اوتیسم، زبان پریشی و یا فلج مغزی باشند و تشخیص به موقع و مداخله زودهنگام می تواند باعث کاهش عوارض شناختی، اجتماعی و هیجانی در فرد مبتلا و بهبود نتایج گردد.
خدمات گفتاردرمانی
درمان اختلالات تلفظی
درمان لکنت زبان در کودکان و بزرگسالان با کمک لکنت شکن دیجیتال
روش های درمانی مبتنی بر شواهد در توانبخشی اختلالات گفتار و زبان و بلع
رویکردهای توانبخشی شناختی و عصبی در اختلالات گفتار و زبان به ویژه در سکته و فلج مغزی
اختلالات یادگیری در کودکان و نوجوانان
اختلالات ارتباطی در سالمندان
بومی سازی،طراحی ابزارها و آزمون ها در گفتاردرمانی
اخلاق حرفه ای و صلاحیت بالینی
روش های ارتباطی مکمل و جایگزین در گفتاردرمانی
بیش فعالی ، کم توانی ذهنی ، اوتیسم ، سندرم داون ، نقایص شنیداری

کاردرمانی :
کاردرمانی جسمی، کاردرماني ذهنی، آموزش ذهنی، تمرین درمانی، یکپارچه سازی حسیSI ، ماساژ

خدمات کاردرمانی :
وقتی کودک شما مطابق همسالان خود مهارت های حرکتی نظیر لی لی کردن، جفت پا پریدن و طناب زدن را ندارد و در انجام حتی کارهای ساده نظیر بستن دکمه های لباس خود و یا گره زدن و قیچی کردن و مداد تراشیدن ناتوان است و یا اینکه بسیار پر جنب و جوش است، در کارها توجه و تمرکز ندارد و بی هدف از کاری به کار دیگر می پردازد و هیچ کار تمام شده ای ندارد و یا در موارد ذیل:
افراد دچاراتیسم : از بیماریهای اختلال ارتباطی است که علائم آن تا سه سالگی خود را نشان میدهد . عمده مشکلات اتیسم اختلال پردازش حسی است .درمانجو در حواس پنجگانه خود و پردازش آنها در مغز مشکل دارد که به دو صورت جستجوگری حسی و گریز حسی خود را نشان می دهد .
رویکردهای درمانی کار درمانی برای اتیسم بیشتر حسی است یعنی ابتدا باید با تکنیک یکپارچه سازی حسی حواس را تعدیل کرد که شامل ماساژ عمقی و سطحی سرتاسر بدن و تحریکات تعادلی است که این تکنیک به مرور باعث افزایش توجه و ارتباط بخصوص جسمی و کاهش حرکات کلیشه ای وتکراری کودک میشود . پس از درمان حسی و تعدیل آن بر اساس سن کودک تکنیک های درکی – حرکتی مورد استفاده قرار می گیرد که شامل حرکات یکطرفه و دو طرفه اندام ها است که موجب افزایش هماهنگی نیمکره های مغز میشود .
آموزش مهارتهای ذهنی نیز بخشی از درمان اتیسم می باشد از جمله آموزش مفاهیم رنگها . اشیاء .اشکال . حیوانات . ریاضی و غیره میباشد . اتاق تاریک (به عنوان یکی از زیر مجموعه های محیط چند حسی که به تقویت عملکرد حس های بینایی، شنوایی، وستیبولار، عمقی و لامسه می پردازد) نیز یکی دیگر از درمانهایی است که برای کودکان دچاراتیسم استفاده میشود .

اختلالات یادگیری : شامل نوشتن . خواندن و ریاضی است . کودکی که دچار اختلال یادگیری است نسبت به کودکان عادی دیرتر مفاهیم را می آموزد و در یکی از سه مورد بالا دچار مشکل است

اختلال بیش فعالی همراه با کاهش توجه : نوعی اختلال توجه همراه با بیش فعالی است مهارت دقت و توجه تمرکز در سطوح مختلف دچار نقص و اختلال می باشدوهمین امر سبب ایجاد اختلال در روند کارهای روزمره و فعالیتهای آموزشی ویادگیری می شودو تحمل نشستن و انجام فعالیت راندارد . کودک بیش فعال بسیار پر انرژی و پر جنب و جوش است و از خطر کردن نمی هراسد.
کار درمانی برای این کودکان شامل آموزش ذهنی . یکپارچگی حسی و آموزش مهارتهای درکی حرکتی است که با هدف افزایش توجه و کاهش تنش کودک و افزایش یادگیری او میباشد .

اختلالات فلج مغزی
فلج یکطرفه بدن : شامل سفتی یکطر فه اندام میباشد که دراین اختلال بیماربه خوبی از اندام های یک سمت بدن خود استفاده نمی کند و اندام مبتلا بسیار سفت بوده وبه طور کامل تحت کنترل ارادی بیمارنیست .
کاردرمانی برای این بیماران انجام تکنیکهای کاهش اسپاستیسیتی(سفتی )اندام . افزایش تعادل . بهبود همانگی اندام و تقویت عضلات ضعیف و آموزش مهارتهای ظریف است میباشد .

سفتی چهار اندام : شامل سفتی در همه اندامهای حرکتی دست و پا میباشد که این سفتی باعث تاخیر در کسب مراحل رشد حرکتی بیمار میشود . کاردرمانی برای این بیماران شامل : تکنیکهای کاهش سفتی . بهبود تعادل . تسهیل مراحل رشد حرکتی است و در صورت اختلال شناختی کاردرمانی در حیطه ذهنی نیز مداخله میکند .

فلج مغزی شل ( فلاسید ) :
بیماران مبتلا به این اختلال تون عضلانی بسیار پایینی دارند که موجب شلی مفاصل در آنها میشود . همین مسئله باعث تاخیر در کسب مراحل رشدی میشود کار درمانگر با استفاده از تکنیکهای حرکتی و تقویت عضلات و تحریکات تعادلی و حسی سعی در درمان این گونه بیماران میکند .

اختلال ضعف پیشروند عضلانی (مایوپاتی )
این گونه بیماران بنا به دلایل ژنتیکی دچار ضعف پیشروند در عضلات میشود که این مسئله موجب از دست دادن استقلال در تحرک و انجام کارهای روزمره میشود که در برخی موارد موجب اختلال درکار ارگانهای حیاتی مانند ریه وقلب می شود . کاردرمانگر با انجام تمرینات تقویتی در جه بندی شده با توجه به توان بیمار و آموزش مهارتهای روزمره و تحریکات تعادلی سعی میکند جلوی پیشرفت اختلال را بگیرد و به بیمار در کسب استقلال کمک کند .

اختلالات تعادلی : در این اختلالات بیماران به دلیل مشکل در عملکرد یا ساختار مخچه دچار مشکل در حفظ تعادل میشوند . بنابراین این گونه بیماران در تحرک و انجام مهارتهای روزمره استقلال خود را از دست میدهند همچنین عضلات اصلی در حفظ تعادل ضعیف هستند . کار درمانگر با انجام تمرینات تقویتی و تعادلی به بیماران در کسب استقلال یاری می رساند .

“سندرم داون “
نوعی بیماری ژنیتیکی است که منجر به عقب افتادگی ذهنی و در اکثر موارد شلی عضلات و تاخیر در کسب مراحل رشدی میشود . کار درمانگر با انجام تمرینات تقویتی و تعادلی به این گونه بیماران در کسب مراحل رشدی – حرکتی یاری میرساند .
نوروتراپی :
نوروفیدبک و بیوفیدبک
نوروفیدبک به روشی اطلاق می شود که در آن، اطلاعات عصبی به دستگاه عصبی مرکزی افراد بازخورد داده می شود و تلاش می شود تا آنها بیاموزند چگونه کارکرد مغزی خودشان را اصلاح نمایند. منطق این روش درمانی بر پایه شرطی سازی عاملی استوار است. ما در حالت عادی قادر به کنترل و تغییر امواج مغز خود نیستیم؛ زیرا نسبت به این امواج آگاهی نداریم. در روش درمانی نوروفیدبک، سعی می شود تا این آگاهی از طریق ارائۀ بازخوردهای بسیار سریع (چند هزارم ثانیه پس از وقوع) به فرد ایجاد شود. همچنان که این تمرین ادامه می یابد، مغز یاد می گیرد که چگونه به تولید بیشتر امواجی بپردازد که منجر به عملکرد بهتر می شود. اینکه چه امواجی در مغز افزایش و چه امواجی کاهش یابند، کاملاً بستگی به مشکل هر فرد دارد و درمانگر آن را در طول جلسه تنظیم می نماید. از این روش می توان به منظور بهبود اختلالاتی چون بیش فعالی – کمبود توجه، ناتوانی های یادگیری، صرع، هراس و اختلالات اضطرابی، اختلالات مربوط به سوء مصرف مواد، افسردگی، مدیریت استرس، میگرن، سندرم تورت و اختلالات خواب استفاده کرد.
نوروفیدبک در واقع نوعی بیوفیدبک است که با استفاده از نمایش امواج مغزی “EEG “Electroencephalography یا “HEG “Hemoencephalography در لحظه فعالیت مغز را تشریح و خود تنظیمی را به فرد آموزش می دهد. EEG نوروفیدبک با استفاده از سنسورهایی که روی سر قرار می گیرند امواج مغزی را اندازه گرفته و بنا بر هدفی که از پیش تعیین شده است، دامنه امواج مغزی، درجه هم نوسانی و یا اختلاف فاز آماج تغییر قرار می گیرند؛ در حالی که HEG نوروفیدبک از سنسورهای نور مادون قرمز یا برای اندازه گیری جریان خون مغز و تنظیم آن استفاده می کند. این روش تحت عنوان نوروتراپی، نوروبیوفیدبک و همچنین آموزش مغز شناخته می شود.
TDCS
تحریک مغزی یکی از روشهای غیر تهاجمی است که با استفاده از جریان الکتریکی ضعیف و پیوسته اثردایمی خود را در درمان :
-افسردگی ( بخصوص افسردگی مقاوم به درمان )
-عوارض حرکتی ناشی از سکته مغزی
-دردهای مزمن عضلاتی و اسکلتی
-بهبود سرعت پردازش مغزی ، ظرفیت حافظه و تمرکز
-اختلالات دوران کودکی همچون بیش فعالی / عدم تمرکز ،اختلالات یادگیری ،اختلال اتسیم وتاخیر تکلم
-سردردهای میگرنی
-وزوز گوش
-آلزایمر ، پارکینسون
-بی اشتهایی وپرخوری
به جا می گذارد.
در این روش دو الکترود با توجه به اختلال مورد نظر روی قسمتی از سرقرار می گیرند ، تکرار جلسات و افزایش تعداد جلسات تحریک مغزی باعث افزایش اثرات درمانی آن میشود.
طول مدت و تعداد جلسات درمانی :
برای دستیابی به پاسخ مناسب در مانی حداقل تعداد جلسات مورد نیاز 6 تا 10 جلسه و مدت زمان هر جلسه 20 تا 30 دقیقه می باشد .
آیا تحریک مغزی اثرات ماندگار ایجاد میکند ؟
این روش اثرات بلند مدت در تحریک پذیری قشری مغز ایجاد میکند . با استفاده از شیوه های مختلف مثل افزایش طول مدت تحریک افزایش شدت تحریک و افزایش دفعات تحریک ( افزایش تعداد جلسات )میتوان ماندگاری اثرات تحریک مغزی را افزایش داد .
چه کسانی می توانند از تحریک مغزی استفاده کنند ؟
این روش در تمامی افراد قابل استفاده می شود .

موسیقی درمانی :
ویژه کودکان عادی و کم توان ذهنی یا دارای نیازهای خاص
افزایش تفکر خلاق و خلاقیت توانایی های ذهنی شناختی وهوشی با استفاده از بازیهای ریتمیک و صوتی
درک و شناخت ریتم درونی و شبیه سازی ریتمیک
بهره گیری از حرکات نمایشی تئاتر و پانتومیم در جهت حس آمیزی و درک ریتم
شناخت صداها و فضا سازی های صوتی خلق اصوات ابتدایی به صورت خود انگیخته
بازی با انگشتان و ایجاد ریتم توسط دست و پاها
بکار اندازی حواس اولیه با استفاده از بازی
شناخت و اجرای ریتم های ساده
بازی درمانی:
امروزه ازبازی درمانی به عنوان روشی برای درمان مشکلات کودکان استفاده می کنند. بازی درمانی به کودکان کمک می کند تا بتوانند مسائل و مشکلاتشان را حس کنند، با این هدف که ویژگی های روانی خود را بشناسند. در این نوع درمان، به کودک فرصت داده می شود تا احساسات آزاردهنده و مشکلات درون خود را از طریق بازی بروز داده و آنها را به نمایش بگذارد.
در کودکان بی قرار حواس پرت که کنترل کمی روی حرکات بدنی خود دارند و براحتی هم متوقف نمی شوند، بازی کمک می کند تا تنش آنها آرام شود یا کودکانی که مورد ضرب و شتم و آزار جنسی قرار گرفته اند، می توانند از طریق بازی درمانی تا حد زیادی به آرامش و بهبود برسند.
درمانگر از طریق بازی درمانی یک موقعیت بازی را به صورت کلی ایجاد می کند که کودک بتواند ترس و تنش خود را بیرون بریزد، در حقیقت در بازی درمانی کودک «خود درونی اش» را نشان می دهد.

شدت احساساتی که برخی کودکان در طول بازی درمانی از خود نشان می دهند گاهی بسیار تعجب آور است، احساساتی چون تنفر، ترس، تنهایی، ناامنی، احساس شکست، بی کفایتی و احساس ناخواسته بودن از این گونه احساسات است و غالبا شروع این احساسات باعث محرومیت و انحراف شخصیت کودک می شود.
در حال حاضر ناآگاهی های والدین برخی کودکان سبب شده است که اختلالات عاطفی و رفتاری کودکان مانند ترس، خشم دروغگویی، حسد شب ادراری، وسواس ناخن جویدن و … شیوع بیشتری پیدا کند
در بازی درمانی پس از آن که کودک بازی با وسایل را شروع کرد، درمانگر با دقت اعمال و گفتار او را تحت نظر می گیرد و با مشاهده رفتارش در ضمن بازی به نگرانی های او پی می برد و پس از تفسیر و نتیجه گیری از عملکردهای کودک، راه حل هایی مناسب برای مشکلات او ارائه می کند.
اگر کودک تمایل به بازی نداشته باشد، مشاور باید او را تشویق کند، اگر کودک ساکت بماند و بازی نکند، مشاور بازی با اسباب بازی ها را شروع می کند و بتدریج از کودک دعوت می کند که در بازی شرکت کند.
درمانگر در طول درمان و هنگام کار با کودکان، باید بپذیرد که کودک دلایلی برای هر آنچه که انجام می دهد دارد و مسائل زیادی وجود دارد که ممکن است برای کودک مهم باشد در حالی که قادر نیست آنها را با درمانگر خود در میان بگذارد. برای این که درمانگر در بازی درمانی موفق باشد، باید دارای ویژگی هایی چون قابل اعتماد بودن، پذیرا بودن و احترام به کودک باشد.
در بازی درمانی باید شرایطی فراهم شود که کودک به درمانگر خود اعتماد و احساس کند که افکار و احساساتش مورد توجه درمانگر قرار گرفته است.

منشور اهداف مرکز گفتار توان گستر
اهداف گروه توانبخشی گفتار توان گستر صرفا در جهت خدمت رسانی هر چه بیشتر و بهتر به افرادی که از درمان کامل مستاصل گشته اند می باشد.
و از آنجا که کلیه درمانگران مرکز دارای مدارک عالی و حداقل کارشناسان ارشد این رشته می باشند ورعایت شان و مقام دانش آموختگان محدود این رشته در سطح کشور از وظایف ما می باشد ،لذا درمرحله پذیرش و درمان درمانجو بسیار سخت گیر هستیم زیرا هدف فقط ارتقا رشته و انجام خدمات بهتر است نه اهداف مالی که سبب تنزل شان این رشته و دانش آموختگان این رشته می گردد.

خدمات ویژه در مرکز گفتار توان گستر :
در مرکز گفتار توان گستر با بهره گیری از متخصصین و کارشناسان متبحر، دلسوز و استفاده از آخرین تکنولوژی ها و دستگاه های توانبخشی و گفتار درمانی به روز، اعم از سخت افزارها، نرم افزارها و تست ها، روند درمان درمانجو را تسریع و تسهیل کرده و وی قادر خواهیم ساخت تا با پرداخت کمترین هزینه در کوتاهترین زمان به بالاترین بازدهی خود دست یافته و از خدمات مشاوره رایگان و مزایا بیمه تکمیلی بهره بگیرد. به طور مثال با به کارگیری دستگاه های لکنت شکن در درمان افراد دچار لکنت تاثیر چشمگیری در کاهش بروز لکنت و رفتارهای وابسته آن در جلسات درمانی و تعمیم روانی گفتار در محیط خارج از درمان در کوتاه ترین زمان و به صورت پایدار داشته ایم.
با استفاده از یکپارچه سازی حسی، تربیت شنیداری در حیطه صداهای گفتاری، از بین بردن بد شنوایی، افزایش مهارت های پردازشی شناختی، انجام تحریکات حسی – حرکتی و وستیبولار و اثرات بازی درمانی، اتاق تاریک و نوروفیدبک در درمان اختلالات یادگیری، نقایص شناختی، سکته مغزی، اوتیسم، کم توانی ذهنی تاثیرگذار بوده ایم.

ارزیابی و مشاوره رایگان اختلالات گفتاری – توانبخشی

روزهای شنبه و دوشنبه ایام غیر تعطیل بین ساعت 19 الی 20

مرکزتوانبخشی گفتار توان گستر به آدرس:

کرج، رجایی شهر، بلوار انقلاب، بین 13 و 14 نبش میدان اتحاد، ساختمان آراد، طبقه دوم

شماره تماس

09121623463

02634405830

02634447071

02634447075

02634471795

 

 

Siavashataee.com

Goftardarmani.com

behtarinalborz.ir

goftardarmanionline.ir

googleimage.ir

hamejaa.ir

medu-karaj.ir

siavashataee.ir

slpnews.ir

autismonline.ir

avalinkaraj.ir

behtarin-entekhab-karaj-siavashataee.ir

behtarinkaraj.ir

goftardarmanikaraj.ir

goftareravan.ir

google-map.ir

googlegame.ir

googlemovies.ir

karaj-medu.ir

kardarmanialborz.ir

kardarmanikaraj.ir

loknatclinic.ir

loknatshekan.ir

neurofeedbackalborz.ir

otalborz.ir

otkaraj.ir

pff-rhs.ir

pooyesh-dar-goftardarmani-karaj.ir

pooyesh-dar-kardarmani-karaj.ir

siavash-ataee.ir

slpkaraj.ir

slponline.ir

speech-therapy.ir

tjhvnvlhkd.ir

 

One Thought to “تماس با مرکز بازتوانی گفتار توان گستر”

  1. اثرات فوری دستگاه لکنت #شکن #در کاهش لکنت #زبان

    گفتگوی اختصاصی این هفته روزنامه جام جم البرز با سیاوش عطایی متخصص گفتاردرمانی ، درباره اثرات دستگاه لکنت #شکن #بر روی کاهش لکنت #زبان می باشد که در ذیل به نظر شما خواهد رسید

    سیاوش عطایی مدیرعامل شرکت گفتار توان گستر در گفتگوی اختصاصی با جام جم البرز اعلام کرد:
    اختلالات گفتاری فرزندانتان را در سنین پایین جدی بگیرید!

    کرج- خبرنگار جام جم: اختلالات گفتاری یکی از مشکلاتی است که برخی از خانواده ها با آن مواجه هستند و برای رفع این مشکل گفتگویی اختصاصی را با سیاوش عطایی متخصص گفتار درمانی ترتیب دادیم که ماحصل آن را با هم می خوانیم:
    به عنوان اولین سئوال ضمن معرفی خودتان از سابقه تان در این زمینه برای خوانندگان روزنامه توضیح دهید:
    سیاوش عطایی، آسیب شناس و مشاور عالی در حیطه توانبخشی، دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی ایران و همچنین موسس و مدیرعامل شرکت گفتار توان گستر هستم که فعالیت این شرکت در زمینه تحقیق و توسعه زیرساخت های تولید و بومی سازی دستگاه های توانبخشی است. در این حوزه به عنوان بازرس انجمن کل گفتار درمانی ایران مشغول به فعالیت بوده و نیز مجری طرح پایش، ارزیابی و مشاوره رایگان توانبخشی در حیطه اختلالات گفتاری در بخش خصوصی استان البرز می باشم. فعالیت حرفه ای خود را در حیطه توانبخشی از سال 1376 آغاز نمودم.

    طرح رایگان ارزیابی اختلالات ذهنی -گفتاری در کودکان البرز :
    سیاوش عطایی متخصص گفتاردرمانی درگفتگوی اختصاصی با روزنامه جام جم البرز تاکید کرد:

    بروز اختلال گفتاری همانند تب یک علامت است و حتی در گذشته ای نه چندان دور تاخیر در گفتار یکی از علایم اصلی تشخیص اوتیسم در کودکان به شمار می رفت. گفتار دریچه ورود به ذهن است و اگر کودکی به موقع توان حرف زدن را مانند سایر همسالان نداشته باشد باید به نقایص شنیداری ،کم توانی ذهنی و اختلالات عملکردی مغز مشکوک شد.هرچند که ساختار آن توسط متخصصین مغزواعصاب کودک سالم تشخیص داده شود. زیرا اکثردستگاه های تشخیصی در پزشکی هنوز از ثبت و ضبط ارتباطات ظریف بین نرونی عاجز هستند و فقط نقص های کلی را بررسی می کنند .

    سیاوش عطایی متخصص گفتاردرمانی درگفتگوی اختصاصی با روزنامه جام جم البرز تاکید کرد:
    اهمیت گفتاردرمانی و توانبخشی در درمان اختلالات یادگیری

    در شماره های گذشته با آقای سیاوش عطایی متخصص گفتار درمانی در خصوص لزوم جدی گرفتن اختلالات گفتاری کودکان در سنین پائین و همچنین طرح رایگان ارزیابی اختلالات ذهنی و گفتاری در کودکان البرزی مصاحبه اختصاصی داشتیم که در این شماره این مباحث را پی گرفته و جنبه دیگری از اهمیت گفتار درمانی و توانبخشی در درمان اختلالات یادگیری را مورد بحث و گفت و گو قرار داده ایم که حاصل آن را در پی می خوانید:

    گفتاردرمانی و توانبخشی در درمان اختلالات یادگیری چه نقشی دارد؟

    همانطور که در مصاحبه های قبلی خدمت همشهریان گرامی عرض کردم، اختلالات گفتاری به عنوان یک نشانه هستند که می توانند بیانگر اختلالات مختلفی از جمله، کم توانی ذهنی، نقص در شنوایی، محرومیت های روانی- اجتماعی، اوتیسم، زبانپریشی و یا فلج مغزی باشند و تشخیص به موقع و مداخله زودهنگام می تواند باعث کاهش عوارض شناختی، اجتماعی و هیجانی در فرد مبتلاء و بهبود نتایج گردد .
    بنابراین یک ارزیابی دقیق اولیه از وضعیت گفتاری، دقت بینایی، دقت شنیداری، حافظه و توالی شنیداری، حافظه بینایی، مهارت های حرکتی کودک و… در هر سنی که تشخیص دادید فرزندتان نسبت به هم سالان خود ضعیف تراست توصیه می شود.

    سیاوش عطایی، متخصص گفتاردرمانی در گفتگوی اختصاصی با روزنامه جام جم البرز تاکید کرد:
    گفتار درمانی و نقش آن در درمان پایدار و موثر لکنت زبان

    همانطور که در مصاحبه های قبلی خوانندگان گرامی با اختلالات گفتاری به ویژه لکنت زبان به عنوان یک نشانه که می تواند بیانگر اختلالات مختلفی در حیطه های شناختی، حافظه، بد کارکردی و نقص در پردازش عصبی، اختلال در کارکرد قشر شنیداری سمت چپ مغز و بالعکس فعالیت زیاد نواحی همتای نیمکره راست، تفاوت های نوروآناتومیکی و علل نوروفیزیولوژی باشد، آشنا شدند. در این شماره نیز ادامه بحث را با آقای سیاوش عطایی، متخصص گفتاردرمانی پی می گیریم که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

    دست آوردهای جدید را در این رشته چگونه ارزیابی می کنید؟

    تحقیقات عصب شناسی نشان داده که افراد دچار لکنت، پردازش گفتار و زبان «متفاوت تری» نسبت به سایر افراد بدون لکنت دارند. همچنین کودکانی که سایر اختلالات گفتار و زبان یا تاخیر رشدی دارند، در صورت عدم دریافت درمان مناسب و به هنگام توسط آسیب شناسان گفتار و زبان در معرض ابتلا به اختلالات یادگیری و لکنت زبان می باشند .در سنین 3 الی 4 سالگی شناخت کودکان به حدی رسیده است که کودکان می توانند عملکرد خودشان را با دیگران مقایسه کنند و در این سن می توانند بسیاری از عواطف مانند خجالت، ترس، شرم را تجربه کنند این احساسات می توانند نقش مهمی در لکنت و پایداری آن داشته باشند .

    دلایل استفاده از لکنت شکن دیجیتال توسط درمانگردر سایر کشورها:

    یک- داشتن دانش استفاده از آن توسط درمانگر ، زیرا اطلاعات پایه ای از آکوستیک ، الکترونیک ، کامپیوتر ، روانشناسی به انضمام آسیب شناسی گفتار و زبان را می طلبد .
    دو- داشتن فرهنگ استفاده از آن توسط درمانجو، زیرا بکار بردن دستگاه در طول مدت شش ماه تا یکسال هر روز و هرروز بدور از تحت تاثیر قرار گرفتن توسط اطرافیان و دوستانی که توان مالی تهیه آنرا ندارند ، تا حصول نیجه نهایی الزامیست .
    لازم به ذکر است که قیمت لکنت شکن در حال حاضربین دوازده تا شانزده میلیون تومان است ، لذا به دلیل محدودیت مالی شرکت تهیه کننده ، این دستگاه به صورت استیجاری و امانت در طول مدت درمان ، پس از ارزیابی اولیه دراختیار فرد متقاضی قرار داده خواهد شد .
    سه- داشتن صرفه اقتصادی، نسبت به حضور در جلسات درمانی هفتگی .
    چهار – دنبال کردن پروتکل درمانی هفتگی توسط درمانجو، بنا به صلاحدید درمانگر در طول دوره درمان .
    پنجم – الزام به ارسال روزمره نتایج درمان توسط درمانجو به صورت فایل صوتی از طریق پیام رسانهای جمعی ، حتی پس از بهبود کامل به مدت یکسال به منظور جلوگیری از پدیده بازگشت لکنت زبان

    the model speaker, rather than providing a non¬distorted motor template for the person who stutters to match, instead provides a pacing or rhythmic one (Johnson & Rosen, 1937); a perspective that would appear consistent with Kalinowski et al’s findings. It is worth noting that all of those mentioned above have also been levelled at the fluency enhancing properties of delayed auditory feedback (DAF), which we discuss below. (The relationship between choral speech and DAF is an important one, and we return to this with regard to therapy in chapter 14.)
    Shadowed speech
    This is a type of cued speech which is very closely related to choral and unison versions. Technically, shadowed speech occurs where there is a slight delay between the speech of the model speaker and the person who stutters, as opposed to the simultaneous output produced during unison and choral speech. The difference is that while with choral speech the speaker knows exactly what the model speaker is going to say, shadowed speech can be used to follow the novel speech of the model speaker. Like choral/unison speech, shadowing can produce dramatic results (Cherry & Sayers, 1956; Kelham & McHale, 1966), but like them the gains in fluency tend to be lost once the stimulus of the model speaker has ended. Because of this, the use of choral or shadowed speech is now rare, and usually confined only to moments in therapy or assessment, where it is considered important to have the client experience a moment of fluency, albeit in the knowledge that this method of producing it will not provide any basis for sustainable improvement. What is interesting from our present perspective, however, is the potential relationship between shadowed speech and delayed auditory feedback. As we will see in chapter 16, the fluency enhancing effect of shadowed and choral speech has been put to use in devices which use DAF and frequency auditory feedback (FAF) to approximate the effects of speaking alongside other speakers.
    Delayed auditory feedback
    It is now over 40 years since Goldiamond and colleagues first stumbled on the potential fluency enhancing effects of delayed auditory feedback (Flanagan, Goldiamond, & Azrin, 1958, 1959; Goldiamond, 1965). Findings from the earliest experiments centred around the vicarious discovery that some people who stuttered experienced improved fluency when they put on headphones and heard their speech played back to them with a slight time delay. (Some readers may already have experienced DAF as an echo effect when speaking on a poor transcontinental telephone line.) Commonly, DAF also results in reduced fluency in nonstuttering speakers (Fukawa, Yoshioka, Ozawa, & Yoshida, 1988; Stuart, Kalinowski, Rastatter, & Lynch, 2002), although
    Fukawa et al. observed that people who stutter were significantly more likely to be affected by DAF than nonstutterers, and that male nonstutterers were more susceptible to the effect than females. Most noticeably, Goldiamond (1965) found a tendency for speakers to slow their rate of speech in an effort to counteract the disruptive influences of the delayed feedback. Particularly, at around 250 ms delay[1] (0.25 of a second) a prolonged speech pattern was produced, where vowels became disproportionately more stretched than con-sonants. The further finding that the extent of the prolonged speech could be controlled by altering the delay times lead to the development of a number of “prolonged speech” programs which used DAF in a systematic way to elicit fluent speech. (See chapter 12 as to how prolonged speech programs have developed.) During the early stages of therapy, DAF was set to encourage excessive prolongation, usually around 250 ms. When clients were able to demonstrate 100 percent fluency in their speech at this delay setting, the next stepwise decrease in DAF (usually in 50 ms increments) was introduced to encourage a slightly faster rate of speech. Again, the client learned to control fluency using decreased prolongation associated with the reduced DAF. The procedure was then repeated at incrementally reduced delay levels, with clients having to demonstrate completely fluent speech at each one before progressing to the next decreased DAF setting. Eventually, the client reached the point where he was able to maintain fluency without any delay in auditory feedback (e.g., Curlee & Perkins, 1969, 1973). At this time it was thought that the fluency enhancing effects of DAF could be explained simply as by¬products of the slower rate speech that it produced. During the mid-1970s and through the 1980s there was a lull in DAF research as clinicians looked to alternative ways of slowing speech for therapy. It was not until the early 1990s when a resurgence of interest occurred, largely driven by findings that increased fluency could indeed result under DAF at normal and even fast rates of speech (e.g., Stuart & Kalinowski, 1996). This finding has led to a new generation of clinicians and researchers becoming interested in DAF as a treatment option for stuttering. We examine the more recent applications in relation to therapy elsewhere (see chapter 14).
    Aside from the therapeutic implications, the early findings that DAF could enhance fluency for at least some people who stutter led to a number of theories of stuttering, based on the assumption that timing perception is disturbed.
    Summary
    There is a range of evidence that points to the notion that stuttering is associ¬ated with disrupted auditory processing, although the exact nature of this disruption remains obscure. Shadowed speech can produce high levels of fluency, but this may have little to do with any timing misperception induced by a faulty processing system; we know that unison speech similarly produces high levels of fluency with no delay. We also know that DAF and FAF can have dramatic fluency enhancing effects for some people who stutter, yet others remain DAF and FAF negative, for reasons which are currently unknown. Also, and as we see in chapter 14, there are reports from some people who stutter that the effects of altered feedback can wear off over time. Perhaps these findings suggest that distraction may play as big a part in inducing fluency as correcting any misperception of a disrupted auditory timing processing system? As we see in chapter 2, brain studies have shown differences in functioning between people who stutter and control group
    speakers across linguistic and motor areas. The dichotic listening procedure provides one testable method of determining hemispheric dominance for lin¬guistic decoding, and findings from such studies, though far from definitive, lend tentative support to the idea that auditory processing too might be a product of the right hemisphere, at least in some people who stutter. One of the biggest issues faced is that auditory processing is just one part of the communication chain and does not occur in a vacuum. Both production and perception theories must allow for the fact that one is affected by the other. This can lead to a chicken and egg situation, as brought into sharp focus in the criticism of Harrington’s theory of linguistic rhythm and auditory feedback: it can be almost impossible to determine what is cause and what is effect.
    Key points
    • The deaf population is the only one in which stuttering is underrepresented.
    • Stuttered speech may be improved under a number of conditions which serve to disrupt or alter auditory feedback, such as masking, delayed auditory feedback (DAF), frequency altered feedback (FAF), choral and unison speech.
    • People who stutter may be more reliant on auditory feedback than those who do not stutter.
    • The Buency enhancing effects of altered feedback devices may work by convincing the brain that the speaker© speech is actually the product of an external speech source.
    • There is evidence that, like processing for speech production, audi¬tory processing for speech may be a product of right hemisphere processing amongst older children and adults who stutter.
    • It has been argued that stuttering might result due to misperception of the timing of stressed vowels in speech (Harrington, 1988).
    • It is possible that auditory processing anomalies may in fact merely represent Cknock-onCeffects of a dehcit that are in essence produc¬tion based.
    Further reading
    Harrington, J. (1988). Stuttering, delayed auditory feedback and linguistic rhythm.
    Journal of Speech and Hearing Research, 31, 36-47.
    Aside from the theoretical implications, this thought-provoking paper provides a well- explained introduction into the links between perception and production aspects of speech processing in stuttering.
    Kalinowski, J., Armson, J., Roland-Mieszowski, M., & Stuart, A. (1993). Effects of alterations in auditory feedback and speech rate on stuttering frequency. Language and Speech, 36, 1-16.
    As with the selected reading list from chapter 14 which discusses auditory feedback from a therapeutic perspective, there is a wide range of Kalinowski and colleagues’ work that could have been included here. This one is an early but influential article on the discovery that altered feedback could reduce stuttering, without invoking a slowed speech rate.
    Rosenfield, D.B., & Jerger, J. (1984). Stuttering and auditory function. In R. Curlee and W. H. Perkins (Eds.), The nature and treatment of stuttering: New directions (pp. 73-88). San Diego, CA: College Hill Press.
    Much of the work on stuttering and auditory function was undertaken in the 1970s and early 1980s. Despite its age, this is still a very good source for earlier material on the subject of auditory processing and covers a lot of ground. There is currently no similar but more recent publication on the subject

Leave a Comment